Strategiske rutevalg
Det er mangt man skal tenke på når man planlegger en Atlanterhavskryssning i seilbåt! Fra Grand Canaria (ARC start) er det stortsett 3 rutevalg som går igjen.
I fjor (2009) be de båtene som gikk den nordlige ruta (direkte storsirkel seilas) favorisert pga av styrken i passaten der. Slik er ikke tilfellet i år, i hvertfall med store modifikasjoner. Dernest har man den sydlige ruten som tar båtene forbi Cape Verde øyene før de snur vest mot Karibien. Her pleier de fleste å bruke 25N, 25W som vendepunkt. Det er også en midtre rute som ligger mellom de to overnevnte valgene. Den benyttes sjelden, og man må treffe veldig bra med vinden dersom denne ruten skal lønne seg.
Vi sto mellom sørlig og nordlig rutevalg i år. Beslutningen ble ikke tatt før like før start pga stor usikkerhet i værsystemene i år. Vi har som kjent kjøpt tjenestene til Frivind, og har derfor en del bedre informasjon å gå på enn de som kun baserer seg på enkle vind/værmodeller (GRIB). Det som til slutt avgjorde valget var risiko for til dels sterk motvind VSV/SV over hele 7 dager dersom man hadde valgt nordlig rute. Det blir mye kryssing det . To av performancekatamaranene valgte denne ruten (Atika II & Galop 1) Se ARC race map for hvordan dette utvikler seg over tid. Vi går nå så langt sør vi kan komme, så raskt vinden kan bære oss slik at vi er godt posisjonert for å ta en skjærende kurs når SV setter inn til helgen. Hadde vi valgt å gåvestover tidligere ville det blitt mye kryssing gjennom vinden noe som ville blitt en slitsom jobb med et shorthand mannskap som vi er. Vi får se hvordan det går etterhvert med valgene våre. Vinden skal dreie på NV senere i dag som vi kommer til å utnytte for a vinne mer vestlig kurs. Vi ligger langt mot øst i øyeblikket.
Hilsen Occasione & crew!
Comments are closed.